Kunst-Skolen logo
Lær at lave grafisk tryk i flotte farver

Lær at lave grafisk tryk

Grafisk tryk er en spændende og alsidig kunstform, som giver kunstnere mulighed for at skabe unikke multiplikationer af deres værker. Trykkunsten daterer sig tilbage til antikken og har siden gennemgået en konstant evolution, som reflekterer teknologiens fremskridt samt kunstnernes eksperimenterende ånd.

Hvad er grafisk tryk? Det er processen med at skabe billeder ved at overføre blæk fra en matrice eller en form til en overflade, typisk papir. Denne metode gør det muligt for kunstneren at reproducere deres arbejde flere gange, hvilket fører til begrænsede kunsttryk.

Når man dykker ned i verdenen af grafisk tryk, vil man opdage en række teknikker, herunder træsnit, linoleumssnit, ætsning, litografi, serigrafi og mange flere. Hver teknik har sin egen charme og særlige egenskaber, der gør den tiltrækkende for forskellige kunstnere.

Inden du går i gang med grafisk tryk, er det essentielt at forberede sig. Det indebærer at forstå den teknik, man ønsker at mestre, samt indsamle nødvendige materialer og værktøjer. For eksempel vil træsnit kræve træplader og specielle knive, mens ætsning vil kræve metalkobberplader og syre. Det kan også være nyttigt at tage et kursus eller finde en mentor, som kan guide en gennem processen.

Økonomisk set kan omkostningerne ved at starte med grafisk tryk variere meget. Basisudstyr som knive og papir kan være overkommeligt, men når man går ind i mere avancerede teknikker som litografi eller serigrafi, kan omkostningerne stige, især hvis man skal investere i professionelt udstyr.

Materialerne spiller en central rolle i grafisk tryk. Papir er et oplagt valg, men kvaliteten kan variere meget. Professionelle kunstnere foretrækker ofte syrefrit papir, da det har en længere levetid. Blæktyper er også vigtige; nogle er vandbaserede, mens andre er oliebaserede, afhængig af trykteknikken.

Værktøjerne varierer også. Træsnit og linoleumssnit kræver skarpe skæreværktøjer. Ætsning involverer brug af nåle til at ridse ind i metalpladen. Litografi kræver specielle sten og kemikalier. Serigrafi kræver masker og skærme for at skabe det ønskede design. Disse værktøjer kan variere i pris fra billige til meget dyre, afhængigt af kvaliteten.

Teknikkerne i grafisk tryk kræver præcision og tålmodighed. For eksempel er træsnit en direkte metode, hvor kunstneren skærer designet direkte ind i træet. Ætsning, derimod, involverer mange trin, fra forberedelse af pladen til ætsning med syre. Serigrafi kræver lagdeling og præcis timing for at opnå klare farver og skarpe linjer.

Sammenfattende er grafisk tryk en fascinerende kunstform, der kombinerer traditionelle metoder med moderne teknikker. At mestre denne kunst kræver en dyb forståelse af materialer, værktøjer og teknikker samt en dedikation til det håndværk, det indebærer. Uanset om du er en nybegynder eller en erfaren kunstner, vil verdenen af grafisk tryk altid have noget nyt og spændende at byde på.

Hvad er grafisk tryk

Grafisk tryk er en fascinerende og kompleks verden, der dækker over en række teknikker og metoder til at overføre billeder fra en overflade til en anden. Med rødder, der strækker sig tilbage til antikken, har denne kunstform spillet en central rolle i at forme og udbrede information, kunst og kultur over hele verden.

Den mest grundlæggende forståelse af grafisk tryk er processen med at overføre et billede fra en matrice eller skabelon til et andet materiale, oftest papir eller stof. Denne matrice kan være et udskåret stykke træ, en metalkliche, en sten eller endda en skærm. Når blæk eller et andet pigment påføres matricen og derefter trykkes mod det ønskede underlag, overføres billedet.

Mange af de tidligste grafiske trykmetoder, såsom træsnit, er relieftryk. I denne metode skæres uønskede områder væk fra overfladen, og de resterende hævede områder blækkes og trykkes. Træsnit er en af de ældste og mest kendte af disse teknikker, hvor kunstneren skærer bort dele af et træstykke for at efterlade det ønskede billede i relief.

Litografi er en anden populær trykmetode. Denne teknik bruger princippet om, at olie og vand ikke blandes. Et billede tegnes med fedtet blæk eller voks på en glat kalksten, og stenen fugtes derefter. Når blæk påføres, klæber det kun til de fedtede dele af stenen. Ved at trykke et ark papir mod denne blækkede sten overføres billedet.

Serigrafi, også kendt som silketryk, er en anden metode, hvor en skabelon eller skærm bruges til at påføre blæk på underlaget. Her blokeres dele af skærmen for at skabe et mønster. Blæk skubbes gennem den åbne skærm og overføres således til det ønskede materiale.

Intaglio er en anden kategori inden for grafisk tryk. Her indgraveres, ætser eller skærer man billedet ind i en flad overflade, oftest kobber eller zink. Når pladen dyppes i blæk og derefter tørres af, forbliver blækket kun i de indgraverede linjer. Når papir presses mod denne blækkede plade, overføres det dybtliggende billede.

Med den teknologiske udvikling i det 20. århundrede opstod nye former for grafisk tryk, herunder digitalt tryk, hvor billeder overføres fra en computer direkte til papir eller andet materiale uden brug af en traditionel matrice.

Udover at være en kunstform har grafisk tryk også revolutioneret verden på mange måder. Bogtrykkerkunsten, en gren af grafisk tryk, banede vejen for massekommunikation, udbredelse af viden og demokratisering af information. Det gjorde bøger tilgængelige for almindelige mennesker og ikke kun de privilegerede.

Samtidig er grafisk tryk ikke kun begrænset til bøger eller kunst. Tænk på tøj med trykte designs, plakater, emballage, reklamer og så meget mere. Det er en teknik, der gennemsyrer mange aspekter af vores dagligdag.

Der er ingen tvivl om, at grafisk tryk er en kombination af kunst og teknik, der kontinuerligt udvikler sig. Fra de tidligste træsnit til dagens digitale printere, har denne kunstform fortsat med at påvirke, formidle og skabe skønhed i vores verden. Den blander det praktiske med det æstetiske og repræsenterer en evig søgen efter nye måder at udtrykke ideer på.

Hvilket typer af grafisk tryk er der indenfor kunsten

Grafisk tryk har i århundreder været et vitalt udtryksmiddel for kunstnere. Det har tilladt dem at formidle deres værker til et bredere publikum og eksperimentere med forskellige teknikker og materialer. Inden for kunstens verden findes der et væld af trykkemetoder, hver med sit unikke udtryk og tekniske udfordringer.

Træsnit er en af de ældste trykteknikker og har rødder i både Østasien og Europa. Her skæres et billede eller design ud i et træstykke. De opretholdte dele repræsenterer det, der vil blive trykt, mens de udskårne dele forbliver hvide eller tomme på det endelige tryk. Når træet er skåret, rulles det med blæk og presset på papir eller stof.

Linoleumstryk eller lino-cut er en teknik, der minder om træsnit, men i stedet for træ bruges en linoleum plade. Linoleum er blødere end træ, hvilket gør det lettere at skære i og dermed ofte foretrukket af nybegyndere eller dem, der ønsker mere detaljerede billeder.

Ætsning er en proces, hvor en metalplade (oftest kobber eller zink) belægges med en syreresistent grund. Kunstneren ridser et billede ind i denne grund, og pladen nedsænkes derefter i syre, som ætser de udsatte linjer. Efter ætsningen påføres blæk, som siver ned i de ætsede linjer. Overfladen tørres ren, og et fugtigt ark papir presses mod pladen for at overføre billedet.

Akvarel er en anden metode, hvor kunstneren skaber et billede ved hjælp af voksbaserede modstandsmedier på en metalplade. Pladen dyppes derefter i syre, men i modsætning til ætsning, hvor syren angriber de udskårne linjer, angriber syren de områder, der ikke er beskyttet af voks, skabende tonale effekter.

Litografi er baseret på princippet om, at vand og olie ikke blandes. En billedflade skabes på en glat kalksten ved hjælp af en fedtet kridt eller blæk. Stenen fugtes derefter med vand, som ikke klæber til de fedtede områder. Derefter påføres en oliebaseret blæk, som kun klæber til de fedtede områder. Papir presses mod stenen for at overføre billedet.

Serigrafi eller silketryk er en metode, hvor en skærm af finmasket stof spændes over en ramme. Et design skabes ved at blokere dele af skærmen for blæk. Blæk trækkes derefter hen over skærmen med en spartel, hvor det passerer gennem de ikke-blokerede områder og trykkes på underlaget.

Koldnål er en teknik, hvor kunstneren skaber et billede ved at ridse direkte ind i en metalplade med en skarp nål. Teknikken tillader fine detaljer, men pladen bliver hurtigt slidt.

Digitalt tryk er den nyeste udvikling inden for grafiske trykteknikker. Her anvendes digitale filer og printteknologi til at overføre billeder direkte til en række forskellige materialer. Selvom det ofte er hurtigere og mere effektivt end traditionelle metoder, mener nogle purister, at det mangler den karakteristiske charme og håndværkets kvalitet, der kommer med mere traditionelle metoder.

Sammenfattende har grafisk tryk i kunstens verden givet kunstnere et væld af værktøjer og metoder til at udtrykke deres vision. Fra de grove træsnit til de fine detaljer i en ætsning til de lyse farver i en serigrafi, hver teknik tilbyder sin egen unikke æstetik og muligheder for kreativ udforskning.

Lær at lave grafisk tryk forberedelser inden du går i gang

At lave grafisk tryk er en spændende og givende kunstform, men som med enhver disciplin kræver det både forberedelse og forståelse for processen. For dem, der er interesserede i at dykke ned i verdenen af grafisk tryk, er der nogle afgørende trin at overveje, før de kaster sig ud i selve trykprocessen.

Først og fremmest er det vigtigt at have en klar idé om, hvilken type grafisk tryk du ønsker at forfølge. Der er et utal af metoder, herunder træsnit, ætsning, litografi, serigrafi og mange flere. Hver metode har sine egne unikke egenskaber, tekniske krav og æstetiske resultater. For nybegyndere kan det være fordelagtigt at starte med en mere enkel metode, som linoleumssnit, før man bevæger sig ind i de mere komplekse teknikker.

Når du har valgt en metode, skal du samle de nødvendige materialer. Disse kan variere meget afhængigt af teknikken, men generelt vil du have brug for en matrice (som en træplade, linoleumsplade eller metalplade), værktøjer til at skabe dit design (som skæreværktøjer eller ætsningsværktøjer), blæk og papir eller andet underlag til at trykke dit design på. Overvej kvaliteten af disse materialer, da dette kan påvirke det endelige resultat.

Designfasen er kritisk. Start med skitser på papir. Husk, at den endelige udskrivning ofte vil være et spejlbillede af din matrice, især med teknikker som træsnit eller linoleumssnit. Det betyder, at hvis der er tekst i dit design, skal den skrives spejlvendt på matricen. Overvej også, hvor meget detalje dit design har, da nogle trykmetoder bedre kan fange fine detaljer end andre.

Når dit design er på plads, er det tid til at overføre det til din valgte matrice. Dette kan gøres ved at tegne direkte på overfladen eller ved at overføre en skitse ved hjælp af kulpapir eller en anden metode. Vær tålmodig i denne fase, og sørg for, at dit design er klart og præcist.

Før du begynder at skære eller ætse dit design, er det godt at øve sig på et prøvestykke af det samme materiale som din matrice. Dette giver dig en fornemmelse af, hvordan materialet reagerer på dine værktøjer, og hjælper dig med at undgå fejl på din endelige matrice.

Sikkerhed er også et vigtigt aspekt at overveje, især hvis du arbejder med skarpe værktøjer eller ætsende kemikalier. Altid bære passende beskyttelsesudstyr, arbejd i et godt ventileret område og følg alle sikkerhedsanbefalinger for de materialer og værktøjer, du bruger.

Endelig, før selve trykprocessen, er det vigtigt at forberede dit arbejdsområde. Dette betyder at have en ren overflade at arbejde på, organisere alle dine materialer og værktøjer, så de er let tilgængelige, og sørge for, at du har tilstrækkelig plads til at arbejde. Det er også en god idé at have ekstra papir eller andet underlag til rådighed til testprint, så du kan se, hvordan dit design overføres, før du laver dit endelige tryk.

At forberede sig til grafisk tryk kan måske virke som en lang og omstændelig proces, men disse trin sikrer, at du har den bedste chance for at skabe et smukt og vellykket print. Som med enhver kunstform er nøglen til succes tålmodighed, praksis og en vilje til at lære og eksperimentere.

Hvad koster det at komme i gang med grafisk tryk

At kaste sig ud i grafisk tryk kan være en givende oplevelse, både kunstnerisk og personligt. Men som med mange kunstformer kan omkostningerne ved at komme i gang variere betydeligt afhængigt af metoden, kvaliteten af materialerne og de individuelle præferencer. Lad os tage et kig på, hvad det koster at komme i gang med grafisk tryk og de forskellige omkostninger, der er forbundet med nogle af de mest populære teknikker.

Træsnit og linoleumssnit: Dette er ofte en god introduktion til grafisk tryk for begyndere på grund af enkeltheden og relativt lave startomkostninger. Du vil skulle købe en skæreknivsæt, som typisk koster mellem 100 og 500 kroner afhængigt af kvaliteten. Linoleum- og træplader varierer i pris, men forvent at betale omkring 50-150 kroner pr. plade. Du vil også skulle købe blæk, som kan koste mellem 50-200 kroner pr. tube afhængigt af mærket.

Ætsning kræver specialiserede materialer som zink eller kobberplader, ætsningsværktøjer og syre. Pladerne kan koste fra 200 kroner og opad afhængigt af størrelsen og materialet. Ætsningsværktøjer kan erhverves i sæt, der starter ved omkring 500 kroner. Syren kan være dyr og skal håndteres med forsigtighed; en flaske kan koste mellem 100 og 400 kroner.

At starte med litografi kan være en dyrere bestræbelse på grund af behovet for specialiserede sten eller aluminiumsplader. En mindre litografisk sten kan koste fra 1.500 kroner, mens aluminiumsplader er lidt billigere, startende ved omkring 50 kroner pr. plade. Derudover er der omkostningerne ved de særlige litografiske tuscher og kemikalier, som kan føje yderligere 200-800 kroner til startomkostningerne.

At komme i gang med serigrafi kræver en silkeskærm, blæk og en spartel. En basis startpakke kan erhverves for omkring 500-1.000 kroner, men priserne kan stige, hvis man går efter højere kvalitet eller større skærme.

Papir og trykpres: Uanset metode vil du skulle investere i godt papir, som kan variere betydeligt i pris. Forvent at betale mellem 5 og 50 kroner pr. ark afhængigt af kvalitet og størrelse. En trykpres kan være en betydelig investering. Små manuelle presser til begyndere kan starte ved omkring 2.000 kroner, men større eller mere professionelle modeller kan koste 10.000 kroner eller mere.

Derudover er der ofte yderligere omkostninger som rengøringsmidler, paletter, ruller og andet tilbehør, som kan tilføje yderligere 500-1.000 kroner til de samlede startomkostninger.

Det er vigtigt at bemærke, at disse priser er skønnede og kan variere afhængigt af geografisk placering, mærker, lokale forhandlere og tilgængelighed. Men som en generel regel kan en nybegynder komme i gang med grafisk tryk for et sted mellem 1.000 og 5.000 kroner, afhængigt af den valgte metode og kvaliteten af de valgte materialer. For dem, der er seriøse omkring grafisk tryk og ønsker at investere i professionelt udstyr, kan startomkostningerne dog være betydeligt højere.

Materialer til grafisk tryk

Indenfor verdenen af grafisk tryk er valget af materialer afgørende, idet hvert trykmetode kræver specifikke redskaber og råmaterialer for at opnå det ønskede resultat. Materialerne varierer ikke kun i type, men også i pris, kvalitet og anvendelsesmetode.

Træsnit og linoleumssnit: Dette er blandt de ældste og mest tilgængelige former for grafisk tryk. Træsnit, som navnet antyder, bruger træplader, ofte af bøg eller kirsebær, mens linoleumssnit bruger plader af linoleum. Træ giver mulighed for mere robuste designs, men kan være sværere at skære i, mens linoleum er blødere og lettere at arbejde med, hvilket især er nyttigt for begyndere. Uanset valget af medium er blæk en nødvendighed for at overføre designet til papir, med vandbaserede blæktyper som er lette at rengøre, og oliebaserede blæktyper som giver rigere og dybere farver.

I ætsningsprocessen bruges metalkobber eller zinkplader, som gennemgår en syrebad for at ætse designet ind i pladen. For at beskytte dele af pladen fra syren, bruges en modstandsdygtig grund, ofte lavet af voks eller andet syre-resistent materiale. Når ætsningen er færdig, anvendes blæk til at fylde de ætsede områder af pladen, hvorefter overskydende blæk fjernes, og pladen presses mod papir.

Litografi er baseret på principperne om vand og olie, der ikke blander sig. Her bruges flade sten, normalt kalksten, eller aluminiumsplader. Kunstneren tegner direkte på stenen med en fed oliebaseret kridt eller tusch. Derefter behandles stenen med en blanding af syre og arabisk gummi, som gør, at de ubehandlede områder kan holde vand. Under trykningen fugtes stenen først, så de vandbaserede områder afstøder det oliebaserede blæk, mens de fedtede områder holder blækket.

Serigrafi eller silketryk indebærer at presse blæk gennem en finmasket skærm for at skabe et billede. Oprindeligt blev silke brugt til skærme, men moderne skærme er ofte lavet af syntetiske materialer. For at skabe et design blokeres dele af skærmen med en modstandsdygtig substans. Flere farver kræver flere skærme. Blækket der bruges i serigrafi er typisk tykkere end andre trykblæk, hvilket gør det muligt at producere levende farver, der står frem.

Ved kollografi skaber kunstneren et reliefdesign direkte på en plade ved at lime materialer på den eller ved at skære i pladen selv. En bred vifte af materialer kan bruges som basis for kollografiplader, herunder pap, karton eller metal. Oliebaseret blæk bruges typisk til at fylde relieffet og overføres derefter til papir gennem en trykpresse.

For hver af disse metoder er papiret en lige så vigtig komponent som blækket og pladen. Kunstnere kan vælge fra en række forskellige papirtyper, fra tynde japanske papirer til tykkere vestlige papirer, hver med sine egne unikke kvaliteter.

Materialerne til grafisk tryk spænder fra traditionelle til moderne, fra overkommelige til dyre. Men uanset hvilket medium eller metode en kunstner vælger, er det kombinationen af teknik, materiale og kunstnerisk vision, der skaber magien i det færdige tryk.
Guide til grafisk tryk materialer

Grafisk værktøj til at lave tryk

Grafisk tryk er en kompleks kunstform, der kræver specialiserede værktøjer til hver teknik. Valget af værktøjer kan påvirke det endelige kunstværks kvalitet og udtryk. Lad os dykke ned i nogle af de mest almindelige grafiske trykteknikker og undersøge de væsentligste værktøjer, der bruges inden for hver metode.

Træsnit og linoleumstryk: Begge teknikker er relieftryk, hvilket betyder, at billedet laves ved at skære væk dele af pladen (enten træ eller linoleum) for at efterlade et hævet billede. De nødvendige værktøjer omfatter skæreværktøjer som knive, gauger og v-formede værktøjer. En rulle bruges til at anvende blæk jævnt på det hævede billede, før det overføres til papir.

Ætsning bruger syre til at skabe et billede på en metalkobber- eller zinkplade. De vigtigste værktøjer her er ætsningsnåle til at ridse designet på pladen, pensler til at påføre en beskyttende jord, og bassiner eller kar til at holde syren, hvor pladen er nedsænket. Efter ætsning påføres blækket med en blækspatel eller en blækrulle.

Litografi: kræver en helt anden tilgang og et sæt værktøjer. Litografi arbejder med den idé, at vand og olie ikke blandes. Kalksten eller aluminiumsplader er essentielle, og kunstnere bruger særlige litografiske blyanter eller tusch til at tegne direkte på pladen. For at behandle pladen er en række kemikalier, som fosforsyre og arabisk gummi, også nødvendige.

Serigrafi eller silketryk kræver en finmasket skærm, som er spændt over en ramme. Det billedlige område blokeres med en substans, så kun den ønskede del af billedet tillader blæk at passere igennem. Værktøjerne, der er involveret i denne teknik, inkluderer skærme, fotoemulsioner (hvis man bruger en fotografisk proces til at skabe skærmbilledet) og spatler til at sprede blækket.

I kollografi skabes et reliefdesign direkte på en plade, hvilket kan gøres ved at lime materialer på den eller ved at skære ind i den. De mest almindelige værktøjer er skæreværktøjer, klæbemidler og forskellige teksturerede materialer som stof, sand eller endda tørrede planter.

Til alle ovenstående teknikker er en trykpresse ofte en nødvendig del af processen, især i professionelle studioer. Der findes forskellige trykpresser afhængig af teknikken: reliefpresser til træsnit og linoleumssnit, ætsningspresser til ætsning og kollografi, og litografipresser til litografi.

Det er også vigtigt at nævne de støttende værktøjer, der spiller en væsentlig rolle i grafisk tryk. Dette inkluderer forskellige pensler, paletter, rengøringsmidler, handsker og endda specielle belysningsværktøjer, især hvis man arbejder med foto-baserede metoder som i nogle serigrafiteknikker.

Afslutningsvis er det værd at bemærke, at selvom det kan virke som en overvældende mængde værktøjer og materialer, er det den dygtige kombination af disse elementer, der gør grafisk tryk til en sådan enestående og alsidig kunstform. Med de rette værktøjer i hænderne på en dygtig kunstner kan grafisk tryk producere nogle af de mest slående og mindeværdige billeder inden for verdenen af visuel kunst.
Værktøjer du kan bruge til grafisk tryk

Grafiske teknikker

Grafisk tryk, en gammel kunstform, som daterer sig tilbage til antikken, omfavner en række teknikker og processer, der giver kunstnere mulighed for at skabe multiplikationer af deres værker. Med en rig historie og en evolution, der går hånd i hånd med teknologiske fremskridt, har hver trykteknik sine egne unikke egenskaber og kræver specifikke færdigheder.

Ved træsnit og linoleumssnit skabes billeder ved at skære et negativt design ind i en overflade. Alt, hvad der ikke skæres væk, bliver til det trykte billede. Træsnit er blandt de ældste former for trykning og har rødder i både Asien og Europa. Træplader skæres med skarpe værktøjer for at skabe et design, som derefter blækkes og overføres til papir under tryk. Linoleumssnit, en nyere metode, følger en lignende teknik, men linoleum er ofte lettere at skære end træ og er derfor populært blandt begyndere.

Ætsning er en metode, der involverer at bruge syre til at bide ind i en metalkobber eller zinkplade. Kunstneren påfører en beskyttende voks eller harpiks til pladen og ridser derefter et design ind i denne belægning med en fin spids. Pladen dyppes derefter i syre, der bider ind i de eksponerede områder. Efter den ønskede dybde er opnået, renses pladen, blækkes og trykkes på papir.

Litografi er en kompleks proces, der udnytter princippet om, at olie og vand ikke blander sig. Billedet tegnes på en specielt forberedt kalksten eller en aluminiumsplade med en oliebaseret tusch eller blyant. Efter tegning behandles stenen med en kombination af syre og arabisk gummi. Når det er tid til at trykke, fugtes stenen (da de ubehandlede områder vil acceptere vand), og en oliebaseret blæk påføres. Blækket vil kun klæbe til de områder, hvor kunstnerens design er.

I serigrafi, også kendt som silketryk, skabes billedet ved at tvinge blæk gennem en finmasket skærm ved hjælp af en spatel. De områder, der ikke skal printes, blokeres med en emulsion eller en anden modstandsdygtig substans. Dette gør det muligt for kunstnere at arbejde med kraftige farver og endda trykke på forskellige materialer som stof, træ og keramik.

Kollografi er en interessant teknik, hvor kunstneren skaber et reliefbillede direkte på en plade ved hjælp af forskellige materialer, fra tråde til blade. Den færdige plade blækkes og trykkes på papir, hvilket skaber en rig tekstur og dybde.

Derudover er der teknikker som mezzotint, hvor kunstneren skaber et billede ved først at ruge hele pladen til en mørk tone og derefter skraber eller polerer de områder, der skal være lysere. Akvatinte bruger syre til at skabe tonale effekter ved at ætse ind i en metalkobberplade, der først er blevet dækket med en støvet harpiks.

Hver af disse teknikker har sit eget unikke sprog inden for grafisk tryk, og de tilbyder kunstnere forskellige måder at udtrykke sig på. Mens nogle er mere direkte og håndgribelige, kræver andre mere komplekse kemiske processer. Uanset metoden bringer kunsten af grafisk tryk en dybde og mangfoldighed til billedkunstens verden, som få andre medier kan.
Lær hvordan du laver fotokunst
arrow-down-circle