Lav et maleri - lær processen

Lav et maleri

Det kan være svært at komme i gang med at lave et maleri hvis man aldrig har prøvet det før. Her kan du lære lidt om hvad processen indeholder og hvordan er det bedst at gribe den an. 

Lav et maleri, det er afslappende, underholdende og giver ro til sjælen. Og så får du et kunstværk du kan hænge på hjemme hos dig selv.

Til at illustrere processen og dens delelementer, så bruger jeg en case med et par malerier jeg selv har lavet.

Lav et maleri - sådan starter du på et tomt lærred

Her er jeg startet med to lærreder i 40×120 cm, begge med en smal 20 mm blindramme. 

Jeg har her anvendt et lærred i en høj kvalitet. Lærredet er et mix af bomuld og hør i en tyk kvalitet med over 400 g/m2. Jeg bruger det her lærred, fordi det har en kraftig struktur i overfladen, som giver større dybde i motiv og farver. Og så er det bundsolidt, hvilket gør at jeg kan lægge masser af strukturpasta, maling og medier på det uden at lærredet begynder at hænge, bølge eller revner. Det er det dyrt lærred, men da jeg køber det hjem fra Italien i hele ruller, så gør det det en del billigere.

Den 20 mm høje blindramme er fremstillet af fyrretræ i en god, knastfri kvalitet. Det er fingersamlet og limet i korte 20-40 cm lange stave. Det er en solid ramme, som ikke buer og holder sig stabil også ved skiftende luftfugtighed. Du kan også bruge 40 mm høje blindrammelister, det gør jeg selv til de fleste af mine egne malerier, men til øvelse af dine malefærdigheder er det ikke nødvendigt.

Fra starten har jeg her ikke overvejet, hvad det endelige motiv skal være, det bliver i stedet udviklet undervejs, efterhånden som jeg tilføjer medier og maling. Normalt når jeg maler så har jeg en klar idé om, hvad motivet skal ende op med, og så starter jeg med at tegne det op på lærredet, og tilføjer de tegnede former og elementer der skal være i baggrunden.

Udgangspunktet her er en idé om, hvordan jeg igennem en eksplorerende proces kan sammensætte forskellige farver, strukturer og kontraster i en abstrakt verden. Med et slutresultat der indeholder stor variation i både farver og struktur. Elementer som symboler, former eller handling og bevægelse er der ikke lavet overvejelser om endnu. Og det er en åbent spørgsmål, i hvor høj grad de bliver tilføjet på et senere tidspunkt.
Start med et tomt lærred når du skal male et maleri
Det er en kontinuerlig proces at skabe et maleri. Idéen og tankerne bag holder ikke altid, så der er altid den mulighed, at jeg ender et helt andet sted end tiltænkt fra starten af.

Selve opstarten på et tomt lærred kan variere meget, alt efter havd der er jeg vil med kunstværket. Men oftest starter processen på én af de her 5 måder, alene eller i kombination:

jeg maler en eller flere grundfarver
jeg tegner motiverne op med blyant, tusch, pasteller eller kridt.
jeg bruger neutral eller farvet strukturpasta.
jeg anvender malemedier, bl.a. blød og flydende gel.
jeg starter med at gøre lærrederne våde, og tilføjer lidt farve.

Hvordan laver du en struktur på lærredet ?

På de her 2 lærreder har jeg brugt to typer strukturpasta.

Én type i yderkanten med store sandkorn, som giver et rustikt udtryk. Og én i midten med en papirs-lignende masse, der giver en sammenhængende lidt trevlet grund. Samlet betyder det, at overfladen har en stor variation. Og senere kan danne grund for udvikling af mange forskellige spændende detaljer og kontraster.

De to pastaer har jeg ikke farvet ind, inden de er lagt på lærredet. Jeg skal bruge en hvid baggrund, fordi jeg her anvender en del transparente farver. Hvis min baggrund ikke er helt hvid, så viser de transparente farver ikke den variation, jeg vil have frem i farvetonerne. Selvfølgeligt er det muligt at male med transparente farver på en uigennemsigtig farvet baggrund. Men det endelige resultat kan let blive lidt mudret, og farverne og nuancerne bliver vanskelige at skelne fra hinanden. At lave transparente farver i flere lag er derimod en rigtig god idé. Det giver en utrolig stor variation i farvetonerne og tilføre billedet en stor dybde.

I stedet for strukturpasta, så er det også muligt at lave struktur på mange andre måder. Du kan bruge avispapir, og så lime det direkte på lærredet eller lave papmache og smide det på overfladen, tilfældigt og godt spredt ud. Du kan bruge en kraftig gel som er uden korn og giver en mere sammenhængende overflade. Eller du kan vælge at lægge malingen direkte på dit lærred i tykke lag. Og så trække det rundt og forme malingen ved hjælp af alle mulige værktøjer, det behøver ikke kun være med pensler og spartler.

Her ser du de 2 strukturpastaer, der er lagt på med spartel og pensel med en løs lidt tilfældig hånd. Jeg har ført pastaerne rundt på lærredet med pensel og spartler, indtil jeg har fået en struktur med god variation og afvekslende højde, som jeg er tilfreds med.
Læg struktur på lærredet

Hvordan lægger du grundmaling på ?

Nu er det tid til at lægge den maling på, der udgør bunden:

I første omgang laver jeg et lag maling med sort farve, i yderkanten på alle fire sider.

Jeg arbejder malingen godt ind i lærred og struktur, så de er fuldstændigt mættet. Det er vigtigt, da der ovenpå den sorte farve senere bliver lagt tynde lag i andre farver. Formålet er at få det transparente rustikale look, som jeg gerne vil have laver en grungeagtig grundtone i farverne.

Herefter lægger jeg forskelige farver på i den øverste del af de to lærreder: Den ene bliver malet råhvid og den anden petrol.
Læg de første lag maling på lærredet
Der er brugt spraymaling, fordi det giver en ekstra mulighed for at tilføre variation i gennemsigtigheden. Spraymalingen er som udgangspunkt uigennemsigtig, men ved at spraye forsigtigt og let, så får farverne et transparent skær. Yderligere så giver spraymalingen en støvet afslutning uden skarpe kanter.

Oven på det har jeg sprayet med en kontrastfarve gennem et fintmasket net, da det tilføre lidt forskellige mønstre. Nu får de to farver petrol og råhvid et støvet antikt look, når de bliver lagt ovenpå en mørk farve – som sort i det her tilfælde.

I stedet for at bruge spraymaling, så kan du også vælge at bruge almindelig akrylmaling ovenpå den sorte baggrund. Enten med transparente farver eller fortyndet med vand, da det er vigtigt med gennemsigtighed i farverne. Og så lægge det på lærredet med pensler og spartler.

Her er 3 fotos med detaljer af, hvordan maleriet ser ud nu – tæt på – med struktur og grundmaling.
Indtryk af detaljer og farver i maleriets første lag
Med struktur og grundmaling har jeg skabt et godt udgangspunkt, for den videre proces med at skabe et flot kunstværk.

Så næste trin i processen bliver nu at gå i gang med motiv, farver i de mellemliggende lag og kompositionen.

Og til sidst kommer så den endelige finish samt efterbehandling, inden værket er helt klar til offentliggørelse.

Jeg håber artiklen her – lav et maleri – har givet lidt indsigt i, hvordan jeg griber processen an. Og jeg håber du fået lidt inspiration til, hvordan du selv arbejder med din kunst.

God fornøjelse med maleriet.
Lær at male - farver, maleværktøjer og maleteknikker