Kunst-Skolen logo
Sælg din kunst på nettet online

Sælg din kunst online på nettet

Mange kunstnere fordyber sig i deres værker, og bruger ikke meget tid på at få dem solgt. Ofte fordi de ikke ved hvad de skal gøre for at få deres kunst markedsført og vist til de rigtige kunder. Så de i sidste ende får solgt noget.

I artiklen her fortæller jeg om, hvordan du kan markedsføre og sælge din kunst online på nettet, så du får en større eksponering, bliver klogere på hvad der er den rigtige måde at sælge netop din kunst på, og i sidste ende sælge mere.

Inden jeg starter med at gå i dybden, så lige et par ord omkring hvad det kræver at markedsføre sin kunst. Mange kunstnere har en forestilling om, at bare de har en hjemmeside og sociale profiler på Facebook og Instagram, så kommer kunderne væltende ind. Det er desværre ikke tilfældet. Der er ingen lette smutveje, hvor du ved en lille indsats opnår en god markedsføring og et godt salg. Markedsføring og salg er hårdt arbejde, og det kræver en systematisk tilgang samt en kontinuerlig og vedholdende indsats.

Men hvis du investere den nødvendige tid og indsats, går systematisk frem og lære af de ting du sætter i gang, så kommer resultaterne. Ikke i løbet af en uge eller 14 dage, men du vil kunne se forbedringer fra måned til måned. Og efter et års tid begynder det virkeligt at rykke.

Her er de faktorer du skal overveje, hvis du vil markedsføre din kunst godt og sælge mere: Hvad er det for et produkt du vil sælge til kunderne Hvilke kunder er det du gerne vil sælge til? Hvor får du fat i kunderne henne? Hvad kan du lave selv og hvad skal du have hjælp til?

Hvad er det for et produkt du vil sælge til kunderne?

Selvom det at skabe kunst er en personlig proces. Så er det vigtigt at tænke på dine malerier, buster, skulpturer, glaskunst, lerkunst som om de er et ganske almindeligt produkt.

Formålet er at få en fornemmelse af, hvor unikke dine kunstværker er set fra kundernes synsvinkel. Og i hvor høj grad de adskiller sig, fra det andre kunstnere laver. Fordi jo mere unik en kunst du fremstiller, og jo sværere den er for andre kunstnere at efterligne. Jo lettere er det at markedsføre værkerne – skabe opmærksomhed, få mere eksponering og mere salg.

I den forbindelse bør du lave en vurdering af: Hvad er det for for ting kunderne fremhæver positivt, når de snakker om din kunst? Hvordan adskiller din kunst sig, fra det andre kunstnere laver i samme stilart?

Hvad er det for for ting kunderne fremhæver positivt, når de snakker om din kunst?

Er de især begejstret for: Det dine motiver viser rent visuelt, den måde du bruger perspektivet på, de budskaber du viser, den komposition du har lavet og den stemning kunstværket skaber. Eller er det de farver du bruger, den måde du bruger farverne på, de specielle små detaljer, de symboler og figurer du anvender. Eller måske er det enkeltheden eller kompleksisteten i motivet, strukturen eller glatheden i overfladen, den måde du har brugt redskaberne på.

Hvordan adskiller din kunst sig, fra det andre kunstnere laver i samme stilart?

I hvor høj grad dine værker adskiller sig fra konkurrenternes – set fra kundernes synsvinkel – er en vigtig faktor, når det drejer sig om, hvor hurtigt din markedsføring virker. Hvis din kunst er fuldstændig unik, så har du et rigtigt godt udgangspunkt. Fordi det giver dig en enestående genkendelighed, hvor kunderne aldrig er i tvivl om, det er dig der har lavet et specifikt kunstværk.

Derimod er det meget sværere at trænge igennem, hvis det du fremstiller let bliver forvekslet med det andre laver. Der mangler den signatur, som gør at kunderne kan være 100% sikre på værket er produceret af dig.

Når du skal indsamle informationer omkring, hvad det er kunderne værdsætter ved din kunst, og hvordan de ser dig i forhold til konkurrenterne. Så er den letteste fremgangsmåde ganske enkel: Spørg dem hvad de synes er godt og skidt. Det kan du gøre mange steder – bl.a. på udstillinger, på kunstmesser og på din Facebook side.

Og husk at det skal være rigtige kunder du snakker med. Venner og familie ser ofte mere positivt på det du fremstiller, og de er ikke objektive i deres holdninger. Og lad være med at spørge andre kunstnere hvad de synes, herunder i forskellige Facebook grupper for kunstnere. De har heller ikke nogen objektiv mening og deres kommentarer skader derfor mere end de gavner.
Markedsføring af kunst

Hvilke kunder er det du gerne vil sælge til?

Når det handler om, hvilke kunder en kunstner gerne vil sælge til, så møder jeg ofte den holdning at “jeg vil gerne sælge til alle”.

Og vi vil selvfølgeligt alle sammen sælge så meget som muligt. Men ved IKKE specifikt at definere hvem de primære kunder er. Så er resultatet dels, at du ikke bliver eksponeret overfor de kunder, der kunne være interesseret i din kunst. Og at du dermed i sidste ende mister salg. Dels at du spilder en masse tid, energi og markedsføringskroner fordi du ikke får fat i kunderne.

Det har derfor stor betydning at tage stilling til følgende: Geografisk område og kundeprofiler.

Vil du kun sælge i Danmark eller også i udlandet? Og helt specifikt hvilke lande – eksempelvis: Engelsksprogede lande, Skandinavien, Europa, Nordamerika, hele verden.

Det har stor betydning, fordi det er afgørende for hvordan du tilrettelægger og implementerer din markedsføring. Skal materialet – primært teksterne – kun laves på dansk? Eller også på engelsk, fransk, tysk og spansk?

Rent praktisk har det indflydelse på ALT – eksempelvis om du til hjemmesiden skal bruge et .dk eller et internationalt domæne, om der skal være flere sprog på hjemmesiden, om kataloger og brochurer skal lave på flere sprog, og hvordan du bruger de sociale medier.

Hvordan ser de kunder ud du vil sælge til?

For at få et udgangspunkt for valg og udvikling af de budskaber og medier du anvende i din markedsføring, så kan du opstille ideelle kundeprofiler. Det gør det meget lettere at lave materiale, når det ligger fast hvem et specifikt budskab er rettet imod. Også med hensyn til valg af de medier budskaberne skal spredes ud på.
Salg af kunst på nettet

Hvor finder du kunderne henne?

Når du har fastlagt, hvilke kunder du gerne vil sælge til. Så er næste skridt, at finde de salgssteder, salgsplatforme og medier du kan bruge, for at nå ud til dem. Medier skal her forstås bredt, som alle de steder hvor du kan møde potentielle kunder – både fysiske og online. Her er nogle af stederne:

Atelier. Hvis du har et atelier hvor du kreerer dine værker, så er det et rigtigt godt sted at møde kunderne. Sørg for at det er indrettet, så du kan præsentere dine værker bedst muligt. Og samtidig vise lidt af det du arbejder på lige nu. Kunderne elsker at høre om dit virke som kunstner, om dig, hvordan du arbejder, hvor idéerne kommer fra og hvilke teknikker du anvender.

Udstillinger. Der er et hav af muligheder for, hvor du kan udstille din kunst. Virksomheder, organisationer og offentlige institutioner. Hvis der er koblet en kunstforening på, er der ofte et indkøbsbudget. Det er rart, når man nu bruger tid på at bringe værkerne frem og tilbage og sætte dem pænt op hos udstilleren.

Mange steder er der ikke et budget til køb. Men hvis det er et sted, hvor der kommer mange potentielle kunder forbi, så er det måske stadigvæk en god idé at udstille der. Du skal dog ikke forvente det store salg mens du udstiller.

Kunstmesser. Det findes efterhånden en del kunstmesser rundt omkring, både i Danmark og udlandet. At deltage på messerne er en bekostelig affære, med udgifter til stand, transport, ophold, forplejning, markedsføringsmateriale og meget mere. Men hvis du ved, at dine kunder besøger dem, og du måske har sendt en invitation ud til dem, så kan omkostningerne hurtigt være tjent ind igen.

Kunstmesserne er et rigtigt godt sted at få respons fra potentielle kunder omkring, hvad de synes om det du laver.

Gallerier. Der er rigtigt mange gallerier, både i Danmark og udlandet. Som ukendt kunstner er det generelt ret svært at komme ind i et galleri. Men hvis du har styr på markedsføringen, og samtidig laver værker der er unikke i forhold til andre kunstnere, så kan det godt lade sig gøre. Forvent at det tager tid at bearbejde galleristerne. Kontakten til dem giver dig værdifulde informationer, omkring hvordan de ser de kommercielle muligheder i din kunst. Og så vil jeg også anbefale at du finder nogle gallerier, der fører kunst i samme stilart som du selv fremstiller. Hvis din kunst er fuldstændig anerledes, end det der bliver solgt i galleriet, så er det sandsynligvis ikke de kunder du sælger til.

Nærmiljøet. Som kunstner kan det være en god idé at deltage aktivt i lokale arrangementer, i det område hvor du bor. Det favner bredt, lige fra deltagelse på julemarkedet, til at stille præmier til rådighed ved bankospillet.

Hjemmesiden. Af online medierne er hjemmesiden den absolut vigtigste, fordi det er her du gerne skulle konvertere de besøgende til at købe dine kunstværker. Lav en god hjemmeside med flotte fotos og tekster der er spændende læsning for kunderne.

Sociale medier. Antallet af sociale medier er efterhånden fuldstændig uoverskueligt. Her er nogle af de mest populære: Facebook, Instagram, Youtube, Tik Tok, Snapchat, Twitter, Pinterest og Linkedin.

Det er en god mulighed for at indgå i en kommunikation med kunder, og få respons på de kunstværker du præsenterer. Omvendt så kræver det også en masse tid, da kunderne forventer en forholdsvis hurtig reaktion på deres spørgsmål og kommentarer. Gerne med svar indenfor maksimalt 3-4 timer.

Nyhedsbrev. Et nyhedsbrev er et fantastisk godt redskab, når det gælder om at trænge igennem til potentielle kunder. Men det kræver også et stort arbejde at få opbygget en modtagerliste med abonnenter, der gerne vil modtage nyhedsbrevet. Og så skal du give dem specielle informationer kun de får, så der opstår en følelse af eksklusivitet.

Salgsportaler. Du finder en masse forskellige salgsportaler (hjemmesider som Etsy, Ebay og Amazon) hvor du kan lægge dine kunstværker op. Det er lidt forskelligt, hvordan betalingen for det foregår. Nogle steder betaler du et fast beløb pr. produkt, du lægger op. Andre steder betaler du en %-del af salgssummen, når der bliver solgt noget.

Kunstkonkurrencer. Både i Danmark og udlandet er der efterhånden en del konkurrencer, hvor du kan deltage med din kunst. Der kan være koblet et tema på – eksempelvis: Grønne farver, abstrakte motiver, landskabsmotiver, portrætter, pastel, vandfarver. Ofte koster det noget at deltage, men det plejer ikke at være vildt dyrt. Om ikke andet, så er konkurrencerne et godt sted at spotte, hvilken kunst der for øjeblikket er populær.
Sælg dine malerier online

Hvad kan du selv lave og hvad skal du have hjælp til?

Alle de trin i markedsføringsprocessen jeg beskriver her, kan du i princippet selv lave. Men nogle af dem er vigtigere end andre.

Hvis du vil bruge en hjemmeside som omdrejningspunktet i din markedsføring, så få hjælp til det. For det tager det rigtig lang tid at lære at lave en hjemmeside, og du vil aldrig nå op på et fagligt niveau, som de specialister har, der arbejder med det hver dag.

Hvis Facebook og Facebook annoncering er et vigtigt medie. Så få hjælp til at sætte siden korrekt op, og få undervisning i hvordan du laver annoncer.

Hvis de sociale medier generelt er vigtige i din markedsføring, så lær dig selv at lave opslag – at skrive gode tekster samt tage og behandle lækre fotos.

Et generelt råd er: At du skal fokusere der hvor du har din ekspertise, nemlig på udvikling og produktion af din kunst. Og sørge for at du har den tid til det, der er nødvendig. Og så hente hjælp på de områder, der er mindre vigtige, og hvor du ikke er ekspert.

Og hvad skal du regne med i budget? Hvis du ikke selv er marketing ekspert der har helt styr på de forskellige medier, så skal du regne med at det koster et sted mellem 50.000 og 100.000 dkk årligt. Kan det gøres billigere? Ja, men så skal du ikke regne med du kommer til at leve af din kunst foreløbigt.

God fornøjelse med salget.
Lær at maleHjælp og rådgivning til markedsføringHjælp til online markedsføringRedesign eller ny hjemmesideModerne malerier
arrow-down-circle