Kunst-Skolen logo
Lær at male med akryl

Lær at male

At male er en kunst, der har evnen til at udtrykke følelser, ideer og øjeblikke på en unik måde. Men at blive dygtig kræver ikke kun kreativitet; valget af de rigtige materialer, værktøjer og kendskab til teknikker spiller også en afgørende rolle. Dine første skridt på denne rejse bør starte med en dyb forståelse af de materialer, du bruger. Afhængigt af dit valgte medium - akvarel, akryl, olie eller andet - vil du have brug for forskellige typer lærreder, papir eller plader. Det er vigtigt at vælge materialer, der komplementerer det valgte medium. For eksempel fungerer akvarelpapir bedst med vandfarver, da det kan absorbere den mængde vand, der bruges i denne type maling.

Når det kommer til værktøjer, kan pensler gøre en enorm forskel. Der er mange forskellige typer, hver med sin egen funktion. Flade pensler, runde pensler, fan pensler – de alle tjener et formål. Det kan være værd at investere i pensler af høj kvalitet, da de ofte varer længere og giver en mere præcis applikation af maling. Sammen med pensler er paletknive et fremragende værktøj, især for dem, der ønsker at eksperimentere med teksturer.

Teknik er hjertet i malerkunsten. Der er mange maleteknikker at lære, fra grundlæggende lag-på-lag maleri til mere komplekse metoder som vådt-i-vådt eller glasering. Uanset hvilken stil eller genre du vælger, er det vigtigt at forstå og øve disse teknikker for at få mest muligt ud af din kreative proces. Nogle kunstnere vælger at tage klasser, mens andre foretrækker selvstudium gennem bøger og online tutorials.

Inden du starter dit maleriprojekt, er det afgørende at overveje, hvad du ønsker at formidle med dit kunstværk. Overvej dit valg af farver, komposition og tema. Vil du skildre en bestemt følelse, en hændelse eller måske en bestemt scene? At have en klar idé fra starten kan hjælpe dig med at træffe beslutninger undervejs og sikre, at dit endelige kunstværk er så stærkt og meningsfuldt som muligt.

At male er en kontinuerlig læringsproces. Uanset hvor dygtig du bliver, er der altid noget nyt at opdage og mestre. Husk at nyde rejsen, udforske nye teknikker, eksperimentere med materialer og værktøjer, og frem for alt, lad din passion og kreativitet guide dig.

Lær at male abstrakt med akryl

Lær at male abstrakt med akryl: En dyb dykning ind i kunstens frie verden

At male abstrakt er en invitation til at bryde med det konventionelle, lade fantasien få frit løb og udforske kunstens grænseløse muligheder. Og akrylmaling, med sin alsidighed og hurtigt tørrende egenskaber, er et fremragende medium for dem, der ønsker at begive sig ud på denne kreative rejse.

Når man starter med abstrakt maleri, er det vigtigt først at forstå, hvad "abstrakt" betyder. Det er ikke bundet af realisme eller nødvendigheden af at gengive noget genkendeligt. I stedet drejer det sig om at fange følelser, ideer, stemninger og bevægelser gennem farver, former og strukturer. Det handler mere om, hvad du føler, end hvad du ser.

Akrylmaling er kendt for sin fleksibilitet. Den kan anvendes tykt som olie eller vandet ud til en næsten akvarel-lignende konsistens. Denne alsidighed giver abstrakte kunstnere mulighed for at lege med teksturer, lag og transparens. Derudover tørrer akrylmaling relativt hurtigt, hvilket kan være en fordel, når man arbejder med lag eller ønsker at lave hurtige ændringer.

En essentiel del af processen er valget af de rigtige redskaber. Selvom pensler er de mest almindelige redskaber, bør man ikke tøve med at eksperimentere med andre værktøjer som paletknive, svampe, klude eller endda fingrene. Disse kan give en række interessante teksturer og effekter, som kan forbedre det abstrakte udtryk.

Når du begynder at male abstrakt, kan det være hjælpsomt at starte med nogle øvelser for at løsne op. Prøv at male med lukkede øjne, bevæg penslen frit hen over lærredet, eller brug musik som inspiration og lad rytmerne guide dine bevægelser. Denne form for øvelse kan hjælpe dig med at bryde fri fra forudfattede forestillinger om, hvordan et maleri "bør" se ud og i stedet lade kreativiteten strømme frit.

Farvevalget er også en central del af det abstrakte maleri. Nogle kunstnere foretrækker en begrænset palet for at skabe en mere harmonisk stemning, mens andre går efter stærke kontraster og levende farver. Uanset hvad, kan det være værd at overveje, hvordan forskellige farver påvirker hinanden og beskueren. Farvepsykologi kan være en nyttig guide i denne forbindelse.

Men den vigtigste del af at male abstrakt er at slippe bekymringerne og nyde processen. Abstrakt kunst er ikke bundet af regler. Det er en fejring af kunstnerens individuelle udtryk og friheden til at skabe uden begrænsninger. Hvert penselstrøg, hvert valg af farve og hver tekstur du tilføjer, er en del af din unikke fortælling.

Og mens du fortsætter din rejse med abstrakt maleri med akryl, vil du opdage, at det ikke kun handler om det endelige kunstværk. Processen, udforskningen, og de overraskelser, der kommer undervejs, er lige så værdifulde. Så tag et skridt ind i denne spændende verden, giv slip på forventningerne, og lad din kreativitet strømme frit. Gennem abstraktion kan du finde en dybere forbindelse til dig selv og verden omkring dig, alt imens du skaber kunstværker, der taler et universelt sprog.

Vælg de rigtige materialer til dit maleri

Der er utallige typer materialer du har mulighed for at bruge når du skal lære at male. Kun fantasien sætter grænser for det. De vigtigste, som bliver behandlet her er: Hvilken grund skal du male på? Hvilke typer maling skal du anvende? Er der andre medier du skal bruge?

Hvad kan du bruge som malegrund?

At male er en kunstform, der indebærer meget mere end blot at påføre farve på en overflade. Før man dykker ned i selve maleprocessen, er det vigtigt at forstå, hvilken type grund man vil male på. Malegrunden, ofte refereret til som substratet, spiller en central rolle i, hvordan malingen opfører sig, og hvilken tekstur og varighed det endelige maleri vil have.

Traditionelt er lærred det mest populære valg for mange kunstnere. Lærredet, lavet af enten bomuld eller hør, giver en glat overflade, der er ideel til mange malerteknikker. Det kan strammes over en ramme, hvilket sikrer, at overfladen forbliver jævn og fri for rynker. Lærred er også holdbart og kan modstå tunge lag af maling, såsom olie eller akryl. For at forberede lærredet til maling behandles det ofte med et lag gesso, en hvid primer, der forhindrer malingen i at trænge igennem lærredet og giver en jævn overflade at arbejde på.

Træpaneler er et andet populært valg. De giver en solid overflade, som ikke vil bøje eller vride sig over tid. Træpaneler skal også primers, ofte med gesso, for at forhindre malingen i at reagere med træets naturlige olier. Gamle mestre som Leonardo da Vinci brugte træpaneler til nogle af deres mest berømte værker.

Papir er især populært for akvarelmaling. Det er let, bærbart og kommer i en række forskellige teksturer. Når man vælger papir til maling, er det vigtigt at gå efter en type, der kan håndtere fugt uden at blive misformet. Akvarelpapir er ofte det bedste valg, da det er specielt designet til at modstå vand. Tykkere papirer, såsom 300 grams, vil generelt være mere modstandsdygtige over for bøjning og bølging.

Metaller som kobber og aluminium kan også bruges som en grund. Mens dette er mindre almindeligt, giver metaller en unik, reflekterende kvalitet til malerierne. Disse overflader kræver specifik forbehandling for at sikre, at malingen binder korrekt.

Masonite og MDF (medium density fiberboard) er yderligere muligheder. De er kompakte, glatte og giver en hård overflade at male på. De kan skæres i forskellige former og størrelser, hvilket giver kunstneren en masse fleksibilitet. Disse skal også primes inden maling.

Endelig kan kunstnere vælge at male på tekstiler ud over lærred, såsom silke eller hessian. Disse materialer tilbyder unikke teksturer, der kan føje dybde og interesse til maleriet.

Der er også andre mere eksotiske grundmaterialer som eksempelvis gamle LP plader, akrylplader, papplader og glasplader.

Valget af malegrund er i sidste ende en personlig præference og afhænger ofte af den ønskede teknik og det endelige udseende af maleriet. Det er også vigtigt at tænke på maleriets holdbarhed. Nogle materialer, som papir, er mere forgængelige end andre, som træ eller lærred.

Uanset hvilken grund du vælger, er det essentielt at forberede den korrekt, før du begynder at male. Dette sikrer ikke kun, at malingen binder og tørrer korrekt, men også at dit kunstværk varer i mange år fremover. Så næste gang du forbereder dig på at skabe et mesterværk, husk at give lige så meget opmærksomhed til din malegrund, som du gør til selve malingen.

Jeg anbefaler at du bruger lærred opspændt på ramme. Fordi det er en stabil grund, som giver mange forskellige muligheder for påvirkning, uden at det går i stykker. Og så hænger malingen godt fast på den fine eller grove struktur i vævningen. I starten mens du øver dig er det helt i orden at købe de billigste lærreder, som det er muligt at finde i de største supermarkeder, byggemarkeder og hobbymarkeder.

Jeg anbefaler en størrelse på omkring 60×60 cm. Fordi det giver større potentiale for de kreative udfoldelser med farver og motiv, set i forhold til de helt små lærreder på 30×30 cm og 40×40 cm, hvor det hele bliver meget småt og fint.
Guide til lærrederValg af blindrammer

Hvilken maling er den rigtige?

Jeg anbefaler at du bruger akrylmaling til at starte med, når du vil lære at male abstrakt.

Fordi det er er let at arbejde med, det tørrer hurtigt så du ikke skal vente flere dagen inden et lag er tørt og maleriet kan bearbejdes igen, det er ugiftigt, der er relativt let at rengøre efter, og så er det billigt.

Akvarelmaling giver et helt andet mere afdæmper udtryk, og lægger op til anvendelse af meget fine detaljer. Og de andre typer maling kræver en ret stor malerisk kunnen for at anvende dem med et godt resultat. Og så er de også sværere at rydde op efter, så de er ikke velegnet til at lave ved spisebordet i stuen.

Når det drejer sig om kvaliteten af farverne, så bliver der overordnet set skelnet mellem 3 forskellige kvaliteter: kunstnerkvalitet, studiekvalitet og skolekvalitet. Forskellen mellem de 3 kvaliteter ligger i om der er brugt ægte pigmenter og hvor stor en andel der er i malingen af dem.

For nybegyndere, hobbyprojekter og familiehygge ved spisebordet, så er der ingen grund til at købe de hundedyre 1. kvalitets kunstnerfarver. Fordi de kræver en del øvelse og kendskab til, hvordan maling og farver arbejder sammen, for at kunne bruge dem. Så køb roligt den billige maling til at starte med. Og opgrader så senere når du har fået mere øvelse.

Generelt er malingen drøj i brug og holder godt. Så der er ingen grund til at købe store 500 ml flasker. 1-2 personer vil have nok til et hyggeprojekt i 20 ml tuber. 3-5 personer vil have nok i 60 ml tuber.

Hvis du vi bruge lidt mere på malingen, så kan du få maling i studiekvalitet til 150-200 dkk for 10 tuber med hver 20 ml i forskellige farver. Ellers koster den billige skolemaling typisk 12-15 dkk for 60 ml.
Hvilken type maling skal du vælgeAlt du skal vide om akrylmaling

Hvad for farver passer godt sammen?

Grundlæggende er der kun brug for 3 farver – rød, blå og gul – og så sort og hvid. Med dem som basis kan du blande dig frem til alle andre farver ved hjælp af et farvehjul.

Synes du ikke det er sjovt at blande farver selv, eller giver det ikke værdi til familiehyggen, så find 8-10 farver som du gerne vil bruge. Rød, blå, gul, hvid og sort, og 3-5 farver ydeligere efter eget valg Det specifikke farvevalg afhænger af dine personlige preferencer og hvad det er for en type motiver du tager udgangspunkt i. Personligt har jeg haft meget glæde af følgende farver:

Citrongul
Phthaloblå
Kadmiumrød
Magenta
Phthalogrøn
Lyseblå
Lysegrøn
Lilla
Sort
Hvid

Med sort og hvid er det let at tone de andre farver lysere eller mørkere. Når du bruger farverne i flere farvetoner, så tilfører det maleriet mere variation og dybde.

Hvilke andre medier og materialer kan du bruge?

Den vigtigste ting her er at have 2 bægre med vand stående.

Det ene bæger bliver brugt til pensler der har maling på dem, men som ikke lige bliver brugt. Det andet bæger er til at dyppe penslerne i, hvis du gerne vil have malingen lidt mere flydende. Det kan være en fordel når du laver fine farveovergange, og når malingen skal være transparent.
Maling og medier du kan bruge til malerier

Hvilke værktøjer er gode at anvende?

Grundlæggende er der 3 forskellige værktøjstyper, som du kan have meget glæde af: Pensler, spartler og øvrige redskaber.

Igen er det kun fantasien, der sætter grænser for hvad det er for værktøjer og redskaber, som du kan anvendt til at lave strukturer og bevæge malingen rundt på lærredet med. Og det kan være sjovt at bruge mange forskellige remedier for at se hvordan de virker. Men det tager tid at eksperimentere, så som nybegynder er det bedre at bruge tiden til at blive en bedre maler.

De værktøjer og redskaber jeg her har listet op, er alle nogle som jeg selv har gode erfaringer med og anvender i mit daglige arbejde med malerierne.

Pensler der er gode at male med

Malerkunsten er en fortryllende rejse af farver, teksturer og udtryk. Hvert penselstrøg på lærredet fortæller en historie, og bag hvert strøg ligger beslutningen om valg af den rigtige pensel. Det korrekte valg af pensel kan være altafgørende for, hvordan malingen opfører sig på lærredet. Her vil vi dykke ned i, hvilke pensler der er gode at male med, afhængigt af malingstypen, og hvordan de forskellige egenskaber ved penslerne kan påvirke det endelige kunstværk.

Vigtige typer af pensler:

Fladpensel: Dette er en alsidig pensel med en flad, rektangulær form. Den kan bruges til at male brede penselstrøg og er ideel til baggrunde eller større områder. I olie- og akrylmaling bruges fladpensler ofte til at lave markante linjer eller for at påføre en jævn mængde farve.

Rundpensel: Denne pensel har en rund og spids form, hvilket gør den ideel til finere detaljer og tyndere linjer. For akvarelmaleren er en rund pensel perfekt til at male detaljerede områder eller til at skabe fine linjer.

Filbert-pensel: Med sin ovale form er denne pensel en mellemting mellem en rund og en flad pensel. Den bruges ofte i portrætmaleri, da den kan give blødere kanter.

Viftepensel: Denne pensel har hår, der spredes ud som en vifte. Den er især populær i landskabsmaleri for at skabe tekstureffekter, som f.eks. blade på træer.

Andre pensler er: Kattetungepensel, lakpensel, vinkelpensel, linjepensel, kalligrafipensel, riggerpensel og svaberpensel.

Typer af hår der bliver anvendt i pensler:

Mårhår: Dette er det fineste naturhår, og pensler lavet af mårhår er ideelle til akvarelmaleri på grund af deres evne til at holde en god mængde vand og farve.

Svinehår: Disse pensler er mere stive og holdbare, hvilket gør dem fremragende til olie- og akrylmaling, hvor kunstneren ofte arbejder med tykkere lag maling.

Syntetisk: Disse pensler, ofte lavet af nylon eller polyester, er designet til at efterligne egenskaberne af naturhår, men er mere holdbare og resistente over for skader fra malingskemikalier. De er alsidige og kan bruges med næsten enhver malingstype, men er særligt populære for akrylmalerne.

Andre typer af hår i pensler er: Gedehår, ulvehår, egernhår, kamelhår og hestehår. Hårtyperne har forskellige egenskaber med hensyn til længde, diameter og blødhed, hvilket gør dem velegnet til forskellige malinger.

Penselstørrelser og Malingstype:
Penslens størrelse spiller en afgørende rolle i, hvordan malingen anvendes. Små pensler (som str. 0 eller 00) er ideelle for fine detaljer, især i akvarel- og oliebilleder. Større pensler, som en flad pensel str. 12, kan bruges til at fylde baggrunde i større værker, især i akryl og olie.

I forhold til malingstype:

Akvarel: Kræver ofte blødere pensler, der kan holde meget vand. Mårhårspensler eller bløde syntetiske pensler i forskellige størrelser passer bedst.

Olie: Stive pensler som svinehår eller hårde syntetiske pensler er ideelle til at flytte den tykke oliebaserede maling rundt på lærredet.

Akryl: Akrylmaling er alsidig, så både stive og bløde pensler kan bruges afhængigt af den ønskede teknik.

Ved at forstå de forskellige typer af pensler og deres relation til malingstyperne kan man virkelig finjustere sit arbejde og sikre, at hvert penselstrøg på lærredet giver det ønskede udtryk. Kunsten at male er en konstant læreproces, og værktøjerne i denne proces, især penslerne, er lige så vigtige som selve malingen.

Til at male abstrakt er det ikke nødvendigt med de små fine pensler. I stedet er det bedre at vælge flade pensler i størrelserne 6, 8 og 10. Så er det også en god idé at købe lidt lakpensler i 2-3 cm bredde til at lave bløde farveovergange. Vælg pensler der er lavet af syntetiske fibre, da de er specielt godt egnet til akrylmaling. Og undgå at købe de billige pensler med svinehår. De er virkeligt ringe at male med, og deres hår sidder så dårligt fast at det fælder og bliver siddende på maleriet.
Pensel guidePensler du kan bruge til at føre malingen rundt på lærredet

Maleknive og malespartler du bør have i værktøjskassen

Malekunsten har i årtusinder været en central del af menneskehedens kulturudtryk. Måden, vi bruger farver, teknikker og materialer på, er konstant i udvikling, men nogle værktøjer er tidløse. Blandt disse finder vi maleknive, paletknive og spartler - hver med deres unikke potentiale i malerprocessen.

Male- og paletknive er ofte brugt om hverandre, men de tjener to lidt forskellige formål. Maleknive er designet til faktisk at anvende malingen på lærredet, mens paletknive primært er til at blande malingen på paletten. De kan dog begge bruges i selve maleprocessen afhængig af den ønskede effekt.

Der findes et væld af former for disse knive. Nogle er lange og smalle, perfekte til fine detaljer eller til at trække en præcis linje af maling hen over lærredet. Andre er mere aflange, hvilket giver dem mulighed for at sprede malingen mere frit og skabe bløde overgange. Der er også knive, der er mere runde eller har en svagt bøjet form, hvilket kan skabe smukke, organiske mønstre i malingen.

Materialerne i disse knive spiller også en stor rolle i, hvordan de fungerer. Rustfrit stål er almindeligt brugt på grund af dets holdbarhed og evne til let at blive renset. Men andre metaller, såsom bronze eller kobber, kan også findes i specialiserede knive. Håndtagene kan være lavet af træ, plastik eller andre materialer, alt efter kunstnerens præference for vægt og balance.

Spartler, på den anden side, har en bredere og ofte stivere overflade. De er fantastiske til at skabe tykke, teksturerede lag af maling. Med en spartel kan kunstneren påføre en generøs mængde maling og derefter forme, skrabe eller endda fjerne dele af den for at opnå den ønskede tekstur. Spartler findes også i mange former, fra små, trekantede til brede og rektangulære. Ligegyldigt hvilken form, de er fantastiske til at skabe dynamiske og levende overflader.

Både knivene og spartlens materialer har stor indflydelse på, hvordan de interagerer med malingen. For eksempel vil en stålspartel give en meget glattere overflade end en træspartel, som kan efterlade små ridser eller spor i malingen. Valget af materiale afhænger ofte af den specifikke teknik, kunstneren ønsker at anvende, samt de personlige præferencer.

Samlet set er maleknive, paletknive og spartler væsentlige værktøjer for enhver kunstner, der ønsker at dykke dybere ned i oliemaleri eller akrylmaleri. De tilbyder en række teknikker og effekter, som simpelthen ikke kan opnås med en pensel alene. Ved at eksperimentere med forskellige former og materialer kan kunstnere opdage nye metoder og stilarter, som kan tage deres værker til nye højder.

Maleknivene og spartlerne bliver lavet i alle mulige former og størrelser. Og efterhånden som du får erfaring med at male, så finder du dine egne farvoritter. Men som nystartet kunstner, så anbefaler jeg at du anskaffer dig 3 forskellige slags spartler og maleknive: Metalspartler i 3 størrelser, plastikspartler med strukturkanter i 3 størrelser, og så et standardsæt små metal maleknive i 5-6 forskellige størrelser. Alle de nævnte spartler og knive kan købes til billige penge i byggemarkeder, hobbyforretninger og hypermarkeder.
Hvilke spartler er de bedsteSparter du kan bruge til at bevæge malingen rundt på lærredet

Andre værktøjer og redskaber der er vigtige

Udover de nævnte malepensler, maleknive og malespartler så er der en række andre redskaber som er nyttige:

Plastik til afdækning af bordet.
Gummihandsker til beskyttelse af hænderne.
Natursvamp til dupning og opblødning af farveovergange.
Køkkenrulle til optørring af spildt maling og dupning eller fjernelse af farver på maleriet.
Blyanter, tudser, penne og oliepasteller til at tegne og skrive med.

Maleteknikker du skal kende

At male er en kunstform, der både kan være terapeutisk og udtryksfuld. Det giver mulighed for at skabe billeder, der kan fortælle historier, udtrykke følelser og fange skønheden i verden omkring os. Men for at udnytte alle mulighederne i malerkunsten, er det vigtigt at kende til forskellige maleteknikker. Disse teknikker kan variere alt efter de materialer, man arbejder med, og den effekt man ønsker at opnå.

Lag-på-lag-maling er en teknik, hvor kunstneren påfører tynde lag maling oven på hinanden. Dette skaber dybde i maleriet, og hver påføring kan enten dække det underliggende lag helt eller lade dele af det skinne igennem. Oliemaling er især velegnet til denne teknik, da den tørrer langsomt, hvilket giver kunstneren tid til at arbejde med hvert lag.

Tørbørstning er en teknik, hvor kun en lille mængde maling påføres penslen, og overskydende maling fjernes. Penslen føres derefter let hen over overfladen, hvilket skaber en meget let og tør tekstur. Dette er godt til at fremhæve detaljer og skabe en næsten skitseagtig effekt.

Vaskning er en teknik, hvor en fortyndet maling spredes over et større område for at skabe en lys og gennemsigtig effekt. Dette er især populært i akvarelmaleri men kan også anvendes med andre typer maling som akryl.

Glazing er en proces, hvor en gennemsigtig lag maling lægges over et allerede tørt lag maling. Dette ændrer tonen og farven af det underliggende lag og skaber dybde og lys.

Paletknivsteknikken er populær især inden for oliemaling. Her bruges en paletkniv i stedet for en pensel for at påføre malingen. Dette skaber en tekstureret og ofte tredimensional effekt, hvor malingen kan påføres i tykke lag, der står ud fra lærredet.

Stippling er en punktmetode, hvor maling påføres i små prikker eller stiplede mønstre. Dette kan bruges til at skabe tekstur, skygge og dybde.

Sgraffito er en teknik, hvor overfladens øverste lag maling skrabes væk for at afsløre den underliggende farve. Dette kan skabe interessante mønstre og teksturer.

Vådt-i-vådt er en teknik, hvor maling påføres på en allerede våd overflade. Dette skaber en blød overgang mellem farverne, og de blander sig spontant med hinanden. Akvarelmalerier bruger ofte denne teknik, men den kan også anvendes med oliemaling.

Drybrush er en teknik, der ligner tørbørstning, men her bruges en tør pensel på en våd overflade. Dette skaber en ru, næsten skrabet effekt.

Impasto er en teknik, hvor tykke lag maling påføres, hvilket skaber en tredimensionel tekstur. Dette giver maleriet en følelse af bevægelse og dybde.

Scumbling involverer at gnide en tynd mængde lys maling over en tør mørk farve, hvilket skaber en diset, sløret effekt.

Mens de nævnte teknikker er nogle af de mest kendte, er der mange flere at udforske, og mange kunstnere kombinerer ofte flere teknikker i et enkelt værk. At eksperimentere og øve sig er nøglen til at finde ud af, hvilke teknikker der passer bedst til ens personlige stil og det udtryk, man ønsker at formidle. Med tid og praksis vil man finde, at disse teknikker ikke kun øger ens færdigheder som kunstner, men også udvider ens forståelse og kærlighed til malerkunsten

Tørbørste teknik

Tørbørsteteknikken er en malemetode, hvor en pensel, som næsten er fri for maling, bruges til at skabe en let og fin tekstur på en overflade. Dette skaber ofte en subtil og realistisk effekt, som kan minde om teksturen af hud, stof eller en hvilken som helst anden overflade, der behøver en fin detalje. Fordi penslen har så lidt maling, kan kunstneren skabe et væld af detaljer ved at lade penslens tørre børster glide over lærredet, hvilket giver en blid overgang mellem farver og toner.

Navnet "tørbørste" siger meget om, hvordan teknikken fungerer. I modsætning til mange andre maleteknikker, hvor mængden af maling og medium er essentiel for at skabe forskellige effekter, kræver tørbørsteteknikken minimal mængde maling. Penslen bliver først dyppet i malingen, og derefter fjernes det meste af malingen på et papir eller en klud, inden penslen påføres lærredet. Resultatet er en fin, skraveringlignende tekstur, der kan bruges til at skabe skygge, højlys eller fin detalje.

Tørbørsteteknikken er ofte foretrukket i realistisk kunst, hvor fine detaljer er afgørende. For eksempel, i portrætmaleri, kan teknikken bruges til at skabe den fine tekstur af huden, de subtile overgange mellem lys og skygge eller endda detaljerne i et øjes iris. Men teknikken kan også anvendes i landskabsmaleri, hvor den kan bruges til at skabe detaljer i græs, blade eller fjernere objekter, der behøver en let touch.

Selvom tørbørsteteknikken kan lyde enkel, kræver det en vis færdighed og praksis at mestre den. For det første skal kunstneren have en god fornemmelse for, hvor meget maling der skal være på penslen. For meget maling, og resultatet bliver for dominerende og mister subtiliteten, der er karakteristisk for teknikken. For lidt maling, og penslen vil ikke efterlade nogen mærkbar effekt på lærredet.

Dernæst er selve penslens bevægelse afgørende. Tørbørsteteknikken kræver en let hånd og en jævn bevægelse. Mange kunstnere finder det nyttigt at øve sig på et papir eller en klud, inden de påfører teknikken på deres hovedværk, så de kan få en fornemmelse for, hvordan penslen reagerer, når den har minimal maling.

Endelig skal man huske på, at mens tørbørsteteknikken kan give utrolige detaljer, bør den bruges med omtanke. I et maleri kan for mange detaljer nogle gange distrahere fra hovedmotivet eller gøre værket for travlt. Som med alle maleteknikker er det vigtigt at bruge tørbørstning i balance med andre teknikker for at skabe et harmonisk og tiltalende maleri.

I det store og hele er tørbørsteteknikken en værdifuld metode for enhver kunstner, der ønsker at tilføje fine detaljer til deres værker. Med sin evne til at skabe realistiske teksturer og subtile overgange mellem farver, giver den en dybde og rigdom, der kan være svær at opnå med andre teknikker. Med tålmodighed, praksis og en dyb forståelse for, hvordan malingen interagerer med lærredet, kan tørbørsteteknikken hjælpe enhver kunstner med at bringe deres vision til live på den mest detaljerede og realistiske måde.

Teknik med laseringer

Lasering i malerkunsten er en fascinerende teknik, der forvandler et værk ved at tilføje dybde, nuancer og en unik gennemsigtighed. Teknikken er karakteriseret ved påføring af tynde, gennemsigtige lag maling, som ændrer eller forstærker farverne i de underliggende lag uden at skjule dem helt. Hver påføring, kaldet en "lasur", skaber en optisk blanding af farver og giver værket en særlig dybde, som ikke kan opnås ved blot at blande maling på en palet.

Lasering er ikke en ny teknik; den har været kendt og anvendt siden renæssancen. Store mestre som Leonardo da Vinci og Vermeer brugte lasering for at skabe lys og skygge i deres værker, hvilket gav dem et karakteristisk, næsten glødende udseende. Denne teknik er særligt populær i oliemaleri, men kan også anvendes med akryl og andre malingstyper.

Det særlige ved lasering er, at det kræver både tålmodighed og forståelse for malingens egenskaber. Da hver lasur er gennemsigtig, kan kunstneren styre intensiteten af farven ved at tilføje flere lag. Hvert lag skal tørre helt, før det næste påføres, for at forhindre uønsket blanding af farver. Resultatet er en rigdom af nuancer, som skaber dybde og en tredimensionel følelse i maleriet.

Valget af maling er afgørende for lasering. Oliemaling er ofte foretrukket, da den tørrer langsomt, hvilket giver kunstneren mere tid til at arbejde med hvert lag. Akrylmaling kan også bruges, men da den tørrer hurtigere, kan det være nødvendigt at tilføje et forlængelsesmiddel for at øge tørretiden. Det er også vigtigt at vælge en maling med god gennemsigtighed, da en for uigennemsigtig maling vil skjule de underliggende lag og dermed formindske laseringseffekten.

Foruden selve malingen er mediet, der blandes med malingen, afgørende for laseringsteknikken. Ved oliemaling kan linolie eller en anden olie bruges som medium for at gøre malingen mere flydende og gennemsigtig. Ved akrylmaling kan et glaseringmedium blandes med malingen for at opnå den ønskede konsistens og gennemsigtighed.

Laseringsteknikken kan bruges på mange måder i et maleri. Det kan være for at skabe bløde overgange mellem farver, fremhæve bestemte områder, skabe dybde i skygger eller give en overflade en glødende kvalitet. Nogle kunstnere bruger lasering til at tilføje en eterealitet eller drømmeagtig kvalitet til deres værker.

For kunstnere, der ønsker at mestre lasering, er nøglen praksis. Det kan tage tid at få en fornemmelse for, hvor meget medium der skal blandes med malingen, hvor mange lag der skal påføres for at opnå den ønskede effekt, og hvordan man arbejder med tørretiden. Men med tålmodighed og eksperimentering kan laseringsteknikken åbne en verden af muligheder og give malerier en dybde og rigdom, som ikke kan opnås med andre teknikker.

Som med alle maleteknikker er det vigtigt at huske, at det ikke er selve teknikken, men hvordan den bruges, der gør et værk unikt. Lasering er blot et værktøj i kunstnerens arsenal, men når det bruges med dygtighed og vision, kan det forvandle et maleri fra noget almindeligt til noget ekstraordinært.

Lag på lag teknik

Lag-på-lag-teknikken, også kendt som glaseringsmetoden, er en dybt rodfæstet og højt værdsat metode inden for billedkunsten. Denne teknik involverer anvendelse af flere lag maling oven på hinanden for at opbygge dybde, tekstur og nuance i et maleri. Målet er at skabe et værk, hvor lyset passerer gennem de forskellige lag maling, reflekterer fra lærredet eller undermalingen, og giver en luminøs, tredimensionel effekt.

Historisk set har lag-på-lag-teknikken været en favorit blandt mange af de store mestre, herunder Leonardo da Vinci og Jan van Eyck. Disse kunstnere anerkendte værdien af at bygge deres malerier op gradvist, lag for lag, for at opnå en enestående dybde og realisme. Ved at bruge tynde, gennemsigtige glasurer oven på en tør undermaling kunne de skabe illusioner af dybde, lys og skygge, som var næsten umulige at opnå med en mere direkte malemetode.

At arbejde med lag-på-lag kræver tålmodighed, da hvert lag skal tørre helt, inden det næste lag påføres. Dette kan tage alt fra flere timer til flere dage, afhængigt af malingens type og tykkelse. Men resultatet, den dybe glans og kompleksiteten i de gennemskinnelige lag, er ofte det værd for mange kunstnere.

Når man anvender lag-på-lag-teknikken, begynder man typisk med en undermaling, som sætter tonen for resten af maleriet. Denne første maling, ofte udført i en enkelt farve eller en begrænset palet, skaber en grundlinje for kompositionen og hjælper med at definere de primære lys- og skyggeområder. Når undermalingen er tør, kan kunstneren begynde at påføre yderligere lag, hver gang med en ny nuance eller farve.

Et vigtigt aspekt af lag-på-lag-teknikken er gennemsigtigheden af de påførte glasurer. For at opnå denne gennemsigtighed fortyndes malingen ofte med et medium, som kan være linolie, terpentin eller et andet specifikt medium. Denne fortynding tillader lys at passere gennem hvert lag, reflektere fra de underliggende lag eller lærredet og skabe en dybde, som er karakteristisk for teknikken.

Selvom processen kan være tidskrævende, er belønningerne talrige. Lag-på-lag-teknikken giver kunstnere mulighed for at skabe komplekse farveovergange, detaljerede skygger og et lys, der virker som om det kommer indefra selve maleriet. Dette skaber en tredimensionel effekt, som kan gøre, at et maleri virkelig skiller sig ud og fanger beskuerens opmærksomhed.

Men teknikken kræver ikke kun tålmodighed, men også en dyb forståelse af farve og lys. Kunstneren skal kunne forudse, hvordan hvert nyt lag vil interagere med de foregående lag, og hvordan forskellige farver og nuancer vil blande sig, når de er lagt oven på hinanden. Det kræver praksis og eksperimentering, men for dem, der mestre det, er lag-på-lag-teknikken en af de mest kraftfulde værktøjer i en malers arsenal.

Sammenfattende kan lag-på-lag-teknikken beskrives som en meditativ, tålmodighedskrævende og dybt tilfredsstillende malemetode. Den giver malerier en dybde og luminøsitet, som er svær at opnå med andre teknikker, og den er blevet brugt af nogle af historiens største kunstnere til at skabe nogle af deres mest mindeværdige værker. For den moderne kunstner er det en metode, der fortsat tilbyder utallige muligheder for eksperimentering og udtryk.
Maleri lave ved hjælp af mange gennemsigtige lag

Dubbing teknik

Dubbing-teknikken, som i sin enkelthed involverer at trykke maling ind i lærredet eller papiret med en duppende bevægelse, giver kunstneren mulighed for at skabe en tekstureret effekt. Denne malemetode er kendt for sin evne til at tilføje dybde og tekstur til et maleri, hvilket gør den ideel til at efterligne overflader som sten, græs eller blade. Måske mest kendt i sammenhæng med den populære "dot painting" stil, har dubbing dog mange applikationer og kan benyttes i forskellige kunstneriske sammenhænge.

Når man arbejder med dubbing, bruger man normalt en stiv pensel eller en svamp, som dyppes i malingen og derefter trykkes gentagne gange på lærredet. Denne repetitive bevægelse skaber små, adskilte "dub" af maling, som kan overlappes, blandes og tilpasses for at opnå den ønskede effekt. Nogle kunstnere vælger også at bruge deres fingre eller andre ikke-traditionelle værktøjer for at opnå en mere unik tekstur.

Teknikken kan justeres baseret på den ønskede tekstur eller effekt. For eksempel kan en svamp med større porer skabe en mere grov tekstur, mens en finere svamp vil give en mere subtil, næsten "luftbørstet" effekt. Hvis kunstneren ønsker at skabe et mere organisk mønster, kan penselens form og tryk varieres under dubbingprocessen for at skabe uregelmæssige mønstre og nuancer.

For dem, der ønsker at skabe mere komplekse billeder ved hjælp af dubbing, kan flere farver bruges i lag for at tilføje dybde og variation til maleriet. Ved at duppe en farve ovenpå en anden, mens den underliggende maling stadig er fugtig, kan man opnå en blandingseffekt, hvor de to farver fletter sig sammen og skaber nye nuancer og overgange.

En af de mest spændende aspekter ved dubbing-teknikken er dens alsidighed. Selvom den kan bruges til at skabe detaljerede, teksturerede billeder, kan den også anvendes mere løst og ekspressivt. For eksempel kan en kunstner, der ønsker at skabe et abstrakt maleri, benytte sig af grove dubs med kraftige farver for at skabe en følelse af bevægelse og energi. Omvendt kan en kunstner, der ønsker at skildre et mere realistisk landskab, bruge en finere dubbingteknik for at efterligne de naturlige teksturer, man finder i naturen.

Selvom dubbing kan synes enkel ved første øjekast, tilbyder den en dybde af muligheder, som kan udforskes af både begyndere og erfarne kunstnere. Den kræver ikke dyrt udstyr eller specialiserede værktøjer, men kan alligevel skabe forbløffende og komplekse resultater. Med sin kombination af tekstur, farve og form er dubbing-teknikken en malemetode, som kunstnere kan vende tilbage til igen og igen, hver gang med nye opdagelser og nye muligheder for udtryk.

Sgrafitto teknik

Sgrafitto-teknikken, som stammer fra det italienske ord "sgraffiare", der betyder "at ridse", er en kunstmetode, der involverer at skrabe væk øverste lag af maling eller ler for at afsløre et underliggende lag. Selv om denne teknik ofte associeres med keramik, hvor den er blevet anvendt i århundreder, er sgrafitto også en fascinerende metode inden for malerkunsten. I maleriet giver sgrafitto kunstneren mulighed for at skabe komplekse teksturer, lagdelte effekter og fine detaljer, som kan være svære at opnå med mere traditionelle malemetoder.

For at anvende sgrafitto i malerkunsten begynder man med at lægge en grundfarve på lærredet eller papiret. Når denne første farve er tørret, påføres et andet lag maling ovenpå. Det er vigtigt, at det øverste lag er en kontrasterende farve, så forskellen mellem de to lag kan ses tydeligt. Når det øverste lag maling stadig er vådt eller endnu ikke helt tørt, begynder kunstneren at skrabe i malingen for at afsløre den underliggende farve. Dette kan gøres med en række forskellige værktøjer - fra penselskafter til paletknive eller endda personlige objekter, der kan give unikke mærker og teksturer.

En af nøglerne til at mestre sgrafitto-teknikken i malerkunsten er at arbejde hurtigt. Dette sikrer, at det øverste lag maling stadig er fugtigt nok til at blive skrabet væk og afsløre den underliggende farve. Desuden giver det også kunstneren mulighed for at arbejde impulsivt og intuitivt, hvilket kan resultere i mere spontane og organiske mønstre.

For kunstnere, der ønsker at dykke dybere ned i sgrafitto-teknikkens muligheder, kan yderligere lag af maling tilføjes for at skabe endnu mere komplekse og lagdelte effekter. Ved at skifte mellem at lægge maling og skrabe den væk kan kunstneren skabe en følelse af dybde og dimension, som kan være utroligt dragende for beskuerens øje.

Mens mange kunstnere bruger sgrafitto som en ren dekorativ teknik, kan den også bruges til at formidle stærkere følelser og fortællinger. For eksempel kan en kunstner bruge skrabede linjer og mønstre til at skabe en følelse af forfald eller ødelæggelse i et maleri. Eller de kan bruge teknikken til at afsløre skjulte beskeder eller symboler, der ligger under maleriets overflade.

Men uanset hvordan den bruges, er sgrafitto-teknikken en testament til malerkunstens evige evne til at forny sig selv. Selv med de mest basale materialer og værktøjer kan kunstnere finde nye måder at udtrykke sig på, skabe skønhed og kommunikere med deres publikum. Sgrafitto, med sin kombination af grov fysikalitet og fin detaljerigdom, er et skinnende eksempel på denne kreative ånd. Det er en teknik, der både udfordrer kunstneren og belønner dem med resultater, der er lige så overraskende, som de er betagende.

Impasto teknik

Impasto-teknikken er en malermetode, hvor malingen påføres lærredet i tykke, tætte lag, så den tørre maling udviser en mærkbar tekstur. Dette skaber en tredimensionel effekt på lærredet, hvor malingen stiger op fra overfladen og skaber bølger, bump og ridser, der fanger lyset på forskellige måder og giver værket en rig dynamik.

Begrebet "impasto" stammer fra det italienske ord, der betyder "dej" eller "pasta". Ligesom en kok kan arbejde med pasta for at skabe forskellige former og teksturer, kan en maler manipulere impasto-maling for at skabe en række forskellige effekter. Dette kan gøres med både olie- og akrylmaling, men det er vigtigt at vælge en maling, der tørrer hårdt og holder sin form, når den er tør.

Impasto-teknikken er ikke en ny opfindelse. Faktisk har kunstnere brugt denne metode i århundreder. Store mestre som Rembrandt og Van Gogh var kendt for at bruge impasto i deres malerier for at skabe en følelsesmæssig dybde og tekstur i deres værker. Van Gogh, for eksempel, anvendte ofte impasto for at skabe kraftige penselstrøg, der gav hans malerier en sans for bevægelse og energi.

For at opnå en effektiv impasto kræves der en del teknisk dygtighed. Malingen skal blandes med et medium for at øge dens krop og gøre den tykkere. For oliefarver kan dette være noget som linolie eller standolie, mens akrylmaling kan blandes med gelmedier for at give det den rette konsistens. Når malingen er blevet tilstrækkeligt fortykket, kan den påføres lærredet med en paletkniv, en børste eller endda en hånd, afhængigt af den ønskede effekt.

Når man arbejder med impasto, er det vigtigt at overveje, hvordan lyset vil interagere med de tredimensionelle elementer i maleriet. Ved at placere tykkere lag maling på områder, hvor lyset naturligt vil falde, kan en kunstner forstærke skyggevirkninger, skabe dybde og give maleriet en levende kvalitet, der ikke kan opnås med fladere teknikker.

Impasto-teknikken er også blevet hævdet at have en mere følelsesmæssig og fysisk kvalitet end andre maleteknikker. Den taktile natur af den tykke maling kan formidle en følelse af kunstnerens energi og følelser i øjeblikket af skabelsen. Dette giver beskueren mulighed for ikke kun at se, men også at "føle" kunstnerens intention og tilstedeværelse i værket.

Men det er ikke kun følelsesmæssig dybde, som impasto kan tilføje et maleri. Denne teknik kan også bruges til at skabe et fokus eller en visuel interesse på bestemte områder af et maleri. Ved at variere tykkelsen af malingen kan en kunstner dirigere beskuerens øje rundt i maleriet og fremhæve bestemte elementer eller områder.

Samlet set er impasto-teknikken en kraftfuld metode, der giver kunstnere mulighed for at eksperimentere med tekstur, lys og form på spændende og innovative måder. Hvad enten den bruges subtilt for at tilføje lidt dybde til et ellers fladt maleri eller dristigt for at skabe stærke, skulpturelle effekter, er impasto en teknik, der fortsætter med at inspirere og fascinere kunstnere og kunstelskere verden over.
Maleri lavet med impasto teknik

Splatter teknik

Splatter-teknikken i maleriet er ligeså levende og dynamisk som dens navn antyder. I dens reneste form indebærer teknikken at "splatte" eller stænke maling på lærredet fra en børste, en pind eller en anden implementering. Mens nogle måske ser det som en tilfældig handling, er der en dybere kunst og teknik bag denne tilsyneladende vilkårlige metode.

Hvis man ser tilbage i kunsthistorien, er stænk eller splatter af maling ikke en ny idé. Imidlertid blev denne teknik især populær og kendt i midten af det 20. århundrede med fremkomsten af action painting, en undergenre af abstrakt ekspressionisme. Kunstnere som Jackson Pollock er især kendte for denne metode. Hans store lærreder, dækket med komplekse, indviklede mønstre af stænk, dråber og dryp af maling, har fascineret generationer af kunstentusiaster og skabt utallige debatter om hensigt, teknik og selve kunstens væsen.

Splatter-teknikken handler ikke kun om at kaste maling rundt. Det er en metode, hvor kunstneren ofte går ind i en meditativ eller trance-lignende tilstand, hvor hver bevægelse, hver dråbe maling, bliver en del af en større helhed. For nogen er denne teknik en ren udluftning af emotioner, en fysisk manifestation af deres indre verden. For andre er det en mere kontrolleret proces, hvor placeringen og mængden af hver stænk nøje overvejes.

En af nøglerne til at mestre splatter-teknikken er at forstå de fysiske egenskaber ved den maling, man arbejder med. Malingens konsistens, dens "flow" og hvordan den reagerer på forskellige overflader, kan alt sammen variere. Tynd maling vil stænke anderledes end tyk maling, og måden malingen blandes på, kan også påvirke resultatet. Det samme gælder for det værktøj, man vælger at stænke malingen med. En stor pensel vil producere anderledes stænk end en lille tandbørste.

Der er også tekniske overvejelser at tage højde for. For eksempel kan afstanden mellem børsten (eller hvilket som helst værktøj, der bruges til at stænke malingen) og lærredet ændre stænkets størrelse og form. Hurtige, kraftfulde bevægelser vil skabe store, brede stænk, mens langsomme, blide bevægelser vil resultere i mindre, mere definerede dråber.

Selvom splatter-teknikken kan synes uforudsigelig, er den ikke uden kontrol. Kunstnere kan eksperimentere med forskellige farver, lag og mønstre for at skabe komplekse kompositioner. Desuden kan denne teknik kombineres med andre malemetoder for at skabe forskellige effekter og teksturer.

Når man arbejder med splatter-teknikken, kan det være en god idé at beskytte omgivelserne, da malingen let kan ende på uønskede steder. Brug af ældre tøj og dækning af arbejdsområdet med plastik eller aviser er ofte nødvendigt.

I sidste ende er splatter-teknikken en fejring af spontanitet, af det uforudsete, af den frie ånd. Det er en metode, der bryder med traditionelle konventioner og tvinger både kunstneren og beskueren til at tænke ud af boksen. Måske er det derfor, denne teknik fortsat er så populær og inspirerende for mange kunstnere i dag.

Vaskning teknik

At mestre kunsten at male indebærer at forstå et bredt udvalg af teknikker, der hver især bringer deres egne unikke kvaliteter til et kunstværk. En af disse teknikker er "vaskning", som refererer til en proces, hvor man påfører en tynd, transparent farve på et lærred eller papir. Dette skaber en blød overgang mellem farver og kan skabe en dybde og nuance, som er svær at opnå med andre teknikker.

Vaskningsteknikken er især populær inden for akvarelmaling, men den kan også anvendes med andre malingtyper som akryl og olie, hvis de er tyndet ordentligt ud. Ved at anvende denne teknik kan kunstnere skabe en række effekter, fra en let tåge til dybe skygger.

For at opnå en vellykket vask, er det vigtigt at starte med en god mængde vand, især hvis du arbejder med akvarel. Vandet hjælper med at sprede pigmenterne jævnt på papiret, hvilket resulterer i en glat og ensartet farvetone. Når man blander maling og vand, skal man stræbe efter en te-lignende konsistens for en let vask, mens en mere mælket konsistens vil resultere i en mørkere vask.

Det er også afgørende at tage hensyn til papirtype og -vægt. Tykkere papir kan håndtere mere vand uden at bøje eller bølge, hvilket er vigtigt, når man laver vaskninger. Nogle kunstnere foretrækker koldpresset papir, da dets ru overflade kan hjælpe med at skabe interessante teksturer under vaskningsprocessen.

Når du anvender en vaskningsteknik med akryl- eller oliemaling, skal du huske at tynne malingen ud med en egnet medium, snarere end bare vand, for at bevare malingens integritet. Akrylmaling kan tyndes med et akrylmedium, mens oliemaling kan tyndes med en terpentin eller en linolie.

En af de store udfordringer ved vaskningsteknikken er at opnå en ensartet farvefordeling. For at gøre dette kan man arbejde hurtigt, sprede vasken jævnt over overfladen, før den begynder at tørre. Det er også en god idé at vippe lærredet eller papiret let, således at vasken kan flyde jævnt over hele overfladen.

Vaskning kan også bruges sammen med andre teknikker. For eksempel kan en kunstner anvende en "våd-på-våd"-teknik, hvor en anden farve påføres oven på en endnu våd vask, hvilket resulterer i de to farver, der flyder sammen på en smuk og uforudsigelig måde.

Afslutningsvis tilbyder vaskningsteknikken en unik måde at bringe dybde, nuance og atmosfære til et maleri. Den kræver en vis mængde praksis for at mestre, især for at opnå den ønskede ensartethed og dybde. Men med tålmodighed og forståelse for materialets karakteristika, kan vaskningsteknikken tilføje en uforlignelig skønhed og kompleksitet til et kunstværk.

Ideer til flotte malerier

Når du har købt de materialer og værktøjer du mangler og er klar til at gå i gang med dit maleri, så er det næste vigtige spørgsmål hvor du finder ideer til flotte malerier du kan skabe.

For det første, så tag udgangspunkt i scenarier du er glad for og nyder at kigge på. Det kan være landskaber, storbyer, natur, blomster, dyr, mennesker, biler, motorcykler, håndboldkampe, rockkoncerter eller noget helt andet. Og hvis ungerne eller børnebørnene skal være med så find motiver til dem ud fra hvad der interessere dem. Det kan være et motiv med deres ynglingsperson, eksempelvis Messi i kamp, eller Anna og Elsa i sneen.

For det andet, så brug et foto som grundlag for dit motiv. Det kan være et foto du selv har taget, eller et billede fra en bog eller et magasin. Og hvis du ikke har et foto du kan bruge, så gå online og find et godt foto via Google eller en af de mange fotobureauer.

For det tredje, så brug fotoet til at lave en grov skitse af dit motiv på lærredet.

For det fjerde, så prøv at bytte om på eller skifte farverne ud. Det er abstrakt kunst, og derfor er det tilladt at leget med former og farver, som du har lyst til. Og det giver ofte overraskende virkninger.

For det femte, så vælg farver der er meget forskellige. Hvis du vælger grå toner og sort og hvidt, så bliver resultatet ikke særligt spændende at kigge på. Farver med store kontraster er derimod spændende.
Idéer til nemme malerier

Overvejelser før jeg selv starter på et nyt værk

Inden jeg er startet op med selve maleprocessen. Så har jeg gjort mig en del overvejelser om, hvordan værket skal se ud med hensyn til motiv, farver og komposition.

Det næste skridt er så at klargøre de forskellige remedier jeg vil anvende. Det kan være de værktøjer jeg vil bruge, samt hvilke typer maling og hvilket farver der er de primære.

Så kommer klargøringen af det tomme lærred. Her er det ofte nødvendigt med en ekstra gang gesso, for at sikre malingen hænger fuldstændig fast. Det er specielt vigtigt ved store malerier. Og så kan det være, at lærredets overflade bliver behandlet med vand eller forskellige medier. Så jeg kan lave de effekter, jeg ønsker.

Herefter bliver lærredet ført igennem den proces jeg har planlagt. Ofte starter det med en skabelse af en struktur, hvorefter der bliver lange en grundlæggende maling på samt andre planlagte effekter.

Nu er lærredet klar til næste skridt i processen, hvor motiv, farver og komposition bliver skabt.

Frygten for det tomme lærred

Mange kunstnere møder det tomme lærred med stor frygt. De har problemer med at få startet processen med et nyt maleri. Få fastlagt hvad de gerne vil male motivmæssige, hvilke farver de vil anvende, og hvordan kompositionen skal sættes sammen. Og så få startet på lærredet med at påføre den første maling og de indledende streger.

Jeg har aldrig selv haft problemer med det. Mit hoved arbejder konstant med nye idéer. Den største udfordring for mig ligger mere i, at få sorteret i idéerne, så jeg kun bruger tid på de bedste af dem. Og får dem udviklet til et godt fundament for et – forhåbentligt – flot slutresultat.

Grundlæggende har jeg ikke en forventning om, at processen forløber perfekt hele vejen igennem. Der opstår altid uforudsete udfordringer, som der må tages hånd om. Og hvis jeg ikke er helt tilfreds med den måde kunstværket udvikler sig på. Så kan jeg altid lave de nødvendige tilpasninger, der gør at jeg kommer tilbage på sporet igen.

Hvad er det værste der kan ske?

At jeg ikke kommer videre i processen og må male et nyt motiv forfra. Så har jeg ganske vidst brugt en del maling, men samtidig lært en masse om hvad der IKKE virker og hvad der virker.

Har du udfordringer med at komme i gang med den kreative udvikling og et tomt lærred. Så finder du mange steder på nettet, hvor du kan blive inspireret til at komme i gang.

Det er altid fornuftigt at studere en eller flere kunstnere, der bevæger sig i det samme kunstneriske univers som dig selv. Og så følge dem på Pinterest, Facebook eller Instagram for at se hvordan de griber det an.

Jeg finder selv inspiration til mine værker rundt omkring i naturen – det kan være farver, farvesammensætninger, symboler, strukturer og former. Enten hjemme i haven, på rejser eller cykelture.

Her se du et par af de steder jeg har været, og taget fotos der senere er anvendt i forbindelse med skabelse af et maleri. I det øverste har anvendt en kombination af farverne. Og i det nederste har jeg brugt linjerne og perspektivet med dybden til placering af elementerne.
Find inspiration til malerier i havenFidn inspiration til dit maleri på rejser
Så er det bare med at komme i gang, få taget lærred, maling og pensler frem. 

Start med at skitsere motiver, og få lagt det første farvelag på. Få fordelt farverne så der opstår både kontraster og områder med farver der glider ind i hinanden. Lav detaljer i farverne og leg med deres konsistens. Brug både pensler, spartler og andre redskaber i dit kreative projekt.

God fornøjelse.
Lav et maleri - lær om processenSælg din kunst
Links til andre hjemmesider:
Paintings by Michael LonfeldtLærredsbillederKunstplakaterStore malerierStore plakater
arrow-down-circle